Reglementen en spelregels

Tokken

Onderstaand vindt u de reglementen die gelden tijdens het Texel Tokken toernooi. Heeft u na het lezen een vraag? Stel deze via ons contactformulier of stuur een e-mail.

Algemeen

  • De zaal is open vanaf 10.00 uur.
  • Bij binnenkomst melden alle deelnemers zich met de QR code die per mail wordt verzonden bij de aanmelding. Dit mag uitgeprint, of we kunnen de code ook van een telefoon scannen.
  • Uiterlijk 10.30 uur dient iedereen aanwezig te zijn in verband met het invoeren van alle spelers. Om 11.00 uur start ronde 1.
  • We spelen met een kunststof/hout 4-persoons Tokkenbord van www.keezbord.nl. We spelen met de officiële Tokkenkaarten.
  • Is een team na de start van een ronde niet aanwezig dan wordt het spel beslist in het nadeel van het afwezige team. Het winnende team wint het spel met 8 pionnen. De tegenpartij verliest het spel met 4 pionnen.
  • We gebruiken het computerprogramma Keezdrive voor de tafelindeling. Deze bepaalt op basis van de gespeelde partijen tegen wie u moet spelen. De tafelindeling voor alle rondes vindt u op het beamerscherm bij de ingang. Hier ziet u de tafel bij uw teamnummer.
  • Voor de puntentelling gebruiken we een scoreformulier, deze wordt tijdens de ronde uitgedeeld en wordt door een van de spelers ingevuld. Beide teams ondertekenen de scoreformulier wanneer de ronde is afgelopen en een van de spelers brengt de scoreformulier naar de wedstrijdtafel.
  • Vul op het scoreformulier het tafelnummer, teamnummers en aantal pionnen die binnen zijn in. Het programma bepaalt de score.
  • De speeltijd wordt ook genoteerd zodat bij gelijke stand, De tijd bepalend is.
  • De rondes worden uitgespeeld tot iedereen klaar is met een maximum speeltijd van 1.15 minuten. Wanneer er na 1.15 minuten nog geen winnaar is, krijgt ieder team 2 punten voor elke pion die binnen is. De 10 bonuspunten voor de winnaar worden niet uitgekeerd.
  • Er worden 4 rondes gespeeld.
  • Bij onduidelijkheid of meningsverschillen bepaalt de organisatie. Heeft u een vraag? Steek dan even uw hand op, of roep iemand van de organisatie.
  • De laatste ronde is rond 16:00 uur afgelopen. De prijsuitreiking is op zondag 17 november nadat de laatste ronde is afgelopen.

Spelregels

  • Op het scherm staat achter het teamnummer wie begint met delen en met welke kleur het team speelt.
  • Je gebruikt 1 pakje kaarten met 2 jokers.
  • Je deelt de kaarten één voor één, met de klok mee. Beginnende bij de speler aan de linkerkant van de deler.
  • De eerste hand krijgt iedereen vijf kaarten, dan word het pakje kaarten doorgeschoven naar de volgende speler, die geeft de volgende ronde, ieder 4 kaarten, dan word het pakje weer doorgeschoven naar de volgende speler die geeft ook weer, de volgende ronde, 4 kaarten. Er blijven kaarten over(die worden gebruikt bij een joker)
  • De volgende speler pakt alle kaarten weer op, schud ze en geeft ieder 5 kaarten enz.
  • Na iedere keer dat er gedeeld is, wissel je één van je kaarten(zonder overleg) met je teamspeler. Die kaart wordt gesloten gegeven.
  • De speler naast de deler ( met de klok mee) begint met spelen.
  • Gespeelde kaarten open neerleggen in het midden van het speelbord en alle kaarten zichtbaar neerleggen.
  • Kunt u geen kaart meer uitspelen: leg alle kaarten in uw hand open weg, in het midden van het speelbord ook de joker kaart.
  • U loopt nooit door voorbij uw startpositie
  • Om misverstanden te voorkomen telt u het aantal stappen per stap dat u met uw pion zet en dus niet in sprongen.
  • Als u kunt, dan moet u spelen (ook al slaat u uw eigen, of uw partners pion).
  • Het is niet toegestaan, om u zelf te slaan op uw startpositie.
  • Wanneer uw pion op zijn beginpositie staat mag er niemand langs en mag niemand uw pion slaan. Deze pion mag ook niet geruild worden als iemand een ruilkaart heeft. U mag zelf wel vanaf uw startpositie ruilen.
  • Een pion op de startpositie is altijd onaantastbaar(hoe deze hier ook is gekomen)
  • Zwarte stip; Als u op de zwarte Tokken stip komt (ook met 4 achteruit) dan gaat u vooruit door naar de volgende zwarte Tokken stip op het bord.
  • Hologram stip voor de startpositie; Komt u hier op dan staat u vast. Hiervan ontkomen kan alleen met een ruilkaart of de 4 terug kaart.
  • U gaat uw huis binnen, middels de plaats voor de hologram stip. De hologramstip telt u niet mee om naar binnen te komen.
  • U moet uw pionnen aansluiten in uw honk en u mag niet over een pion heen stappen die al in uw honk zit.
  • Als u zelf alle vier de pionnen in uw honk hebt, moet u uw partner helpen.
  • Overleggen over de kaarten of het spel met uw partner is NIET toegestaan.
  • Uw kaarten altijd zichtbaar, boven tafel, in de hand houden, zodat uw medespelers zien dat u nog kaarten heeft.
  • Een kaart opgegooid is gegooid, pion los is los.
  • Mocht u onverhoopt een vergissing maken bij het opgooien van een kaart (of voor uw beurt een kaart spelen) dient u deze kaart direct terug te pakken. Vervolgens gaat het spel verder.
  • TokkenKaarten
  • Opzetkaart of 1stap vooruit ; Zet een pion op het bord of ga 1 stap vooruit.
  • Opzetkaart; Zet een pion op het bord of ga 13 stappen vooruit. Iedere pion die je onderweg tegenkomt wordt geslagen ook de pion op de halogeen stip. Startpositie wordt nooit geslagen.
  • 12 stappen; Zet pion 12 stappen vooruit.
  • Ruilkaart; Ruil je pion met een pion van een andere speler.
  • Tien; Zet pion 10 stappen vooruit.
  • Negen; Zet pion 9 stappen vooruit.
  • Acht; Zet pion 8 stappen vooruit.
  • Zeven ; Deze kaart mag verdeeld worden over 4 pionnen.
  • Zes; Zet pion 6 stappen vooruit.
  • Vijf; Zet pion van de tegenstander 5 stappen vooruit. U mag uw tegenstander met de 5, voorbij zijn/haar startpositie zetten ( als er geen pion op staat) zodat deze pion nog een ronde moet lopen.
  • Vier: is altijd 4 achteruit, ook als u voorbij uw startpositie staat. Als uw eigen pion op uw startpositie staat mag die niet worden gepasseerd.
  • Drie; Zet pion 3 stappen vooruit.
  • Twee; Zet pion 2 stappen vooruit.
  • Joker; Zet een pion op het bord of ga 18 stappen vooruit. Je ontvangt 1 (overgebleven) kaart van de stapel. Deze extra kaart mag u in de volgende beurt spelen of bewaren tot volgende ronde(s) Let op: Deze kaart moet gespeeld zijn voordat er weer opnieuw geschut wordt (na 3e ronde)

Puntentelling

  • U hebt gewonnen als u als team alle 8 de pionnen in uw honk hebt.
  • U krijgt per pion die in uw honk staat 2 punten.
  • Als winnend team krijgt u 10 punten extra.
  • Als verliezend team krijgt u geen extra punten.
  • Bijvoorbeeld: u hebt gewonnen en de tegenstander heeft nog maar 4 pionnen binnen. Dan is de einduitslag: voor het winnende team 8×2= 16 + 10 extra win punten is 26 punten. Het verliezend team krijgt alleen 4×2= 8 punten.
  • De stand wordt als volgt bepaald: Het team met de meeste winstpartijen is de winnaar. Bij het gelijk aantal gewonnen wedstrijden bepaalt het aantal behaalde punten de volgorde, bij gelijk aantal behaalde punten telt het aantal tegen punten. Bij een gelijke stand bepaalt de tijd wanneer de score formulier zijn ingeleverd.