Reglementen en spelregels

4 tegen 4

Onderstaand vindt u de reglementen die gelden tijdens het Texel 4 tegen 4 toernooi. Heeft u na het lezen een vraag? Stel deze via ons contactformulier of stuur een e-mail.

Algemeen

  • De zaal is open vanaf 10.00 uur.
  • Bij binnenkomst melden alle deelnemers zich met hun teamnaam.
  • Uiterlijk 10.30 uur dient iedereen aanwezig te zijn in verband met het invoeren van alle spelers. Om 11.00 uur start ronde 1.
  • We spelen met een kunststof 8-persoons 4 tegen 4 bord van www.keezbord.nl. We spelen met de officiële Keezkaarten.
  • Is een team na de start van een ronde niet aanwezig dan wordt het spel beslist in het nadeel van het afwezige team. Het winnende team wint het spel met 16 pionnen. De tegenpartij verliest het spel met 8 pionnen.
  • We gebruiken het computerprogramma Keezdrive voor de tafelindeling. Deze bepaalt op basis van de gespeelde partijen tegen wie u moet spelen. De tafelindeling voor alle rondes vindt u op het beamerscherm bij de ingang. Hier ziet u de tafel bij uw teamnummer.
  • Voor de puntentelling gebruiken we een scoreformulier, deze wordt tijdens de ronde uitgedeeld en wordt door een van de spelers ingevuld. Beide teams ondertekenen de scoreformulier wanneer de ronde is afgelopen en een van de spelers brengt de scoreformulier naar de wedstrijdtafel.
  • Vul op het scoreformulier het tafelnummer, teamnummers en aantal pionnen die binnen zijn in. Het programma bepaalt de score.
  • De speeltijd wordt ook genoteerd zodat bij gelijke stand, De tijd bepalend is.
  • De rondes worden uitgespeeld tot iedereen klaar is met een maximum speeltijd van 1.15 minuten. Wanneer er na 1.15 minuten nog geen winnaar is, krijgt ieder team 2 punten voor elke pion die binnen is. De 10 bonuspunten voor de winnaar worden niet uitgekeerd.
  • Er worden 4 rondes gespeeld.
  • Bij onduidelijkheid of meningsverschillen bepaalt de organisatie. Heeft u een vraag? Steek dan even uw hand op, of roep iemand van de organisatie.
  • De laatste ronde is rond 16:30 uur afgelopen. De prijsuitreiking is op zondag 17 november nadat de laatste ronde is gespeeld.

Spelregels

  • Een team van 8 personen speelt met geel, het andere team, 8 personen, speelt met oranje.
  • Het team van 8 personen, speelt het hele weekend met dezelfde kleur. Geel of Oranje.
  • Een speler mag direct met de pionnen van zijn medespelers spelen, ook als hij/zelf nog niet heeft opgezet.
  • U gebruikt 2 pakje kaarten .
  • Eén van de spelers wordt als startspeler uitgekozen.
  • Je deelt de kaarten één voor één, met de klok mee. Beginnende bij de speler aan de linkerkant van de deler.
  • De eerste hand krijgt iedereen vijf kaarten, dan word het pakje kaarten doorgeschoven naar de volgende speler, die geeft de volgende ronde, ieder 4 kaarten, dan word het pakje weer doorgeschoven naar de volgende speler die geeft ook weer, de volgende ronde, 4 kaarten.
  • De volgende speler pakt alle kaarten weer op, schud ze en geeft ieder 5 kaarten enz.
  • De speler naast de deler ( met de klok mee) begint met spelen.
  • Gespeelde kaarten open neerleggen in het midden van het speelbord en alle kaarten zichtbaar neerleggen.
  • Kunt u geen kaart meer uitspelen: leg alle kaarten, uit uw hand, open weg, in het midden van het speelbord.
  • Om misverstanden te voorkomen telt u het aantal stappen per stap dat u met uw pion zet en dus niet in sprongen.
  • Als u kunt, dan moet u spelen (ook al slaat u uw eigen, of uw partners pion).
  • Het is niet toegestaan, om u zelf te slaan op uw startpositie.
  • Wanneer uw pion op zijn beginpositie staat mag er niemand langs en mag niemand uw pion slaan. Deze pion mag ook niet geruild worden als iemand een ruilkaart heeft. U mag zelf wel vanaf uw startpositie ruilen.
  • Een pion op de startpositie is altijd onaantastbaar(hoe deze hier ook is gekomen)
  • U moet uw pionnen aansluiten in uw honk en u mag niet over een pion heen stappen die al in uw honk zit.
  • Kunt u met een pion niet uw huis in, dan bent u verplicht om door te lopen.
  • Wanneer iemand een pion slaat, bepaalt deze speler in welk opzethuis de pion wordt neergezet.
  • U mag bij 1 van uw medespelers een pion op de startpositie zetten, als uw eigen thuishonk vol zit. Alleen de pion die nog bij, die medespeler, in het opzethuis staan.
  • Overleggen over de kaarten of het spel met uw partners is NIET toegestaan.
  • Uw kaarten altijd zichtbaar, boven tafel, in de hand houden, zodat uw medespelers zien dat u nog kaarten heeft.
  • Een kaart opgegooid is gegooid, pion los is los.
  • Mocht u onverhoopt een vergissing maken bij het opgooien van een kaart (of voor uw beurt een kaart spelen) dient u deze kaart direct terug te pakken. Vervolgens gaat het spel verder.

Keez kaarten

  • Opzetkaart of 1stap vooruit ; Zet een pion op het bord of ga 1 stap vooruit.
  • Opzetkaart; Zet een pion op het bord .
  • 12 stappen; Zet pion 12 stappen vooruit.
  • Ruilkaart; Ruil je pion met een pion van een andere (kleur)speler. Dit mag alleen als de andere pion niet op de startpositie staat of 15 stappen vooruit
  • Tien; Zet pion 10 stappen vooruit.
  • Negen; Zet pion 9 stappen vooruit.
  • Acht; Zet pion 8 stappen vooruit.
  • Zeven ; Deze kaart mag verdeeld worden over 1 of 2 pionnen.
  • Zes; Zet pion 6 stappen vooruit.
  • Vijf; Zet pion 5 stappen vooruit
  • Vier: is altijd 4 achteruit, ook als u voorbij uw startpositie staat. Als uw eigen pion op uw startpositie staat mag die niet worden gepasseerd.
  • Drie; Zet pion 3 stappen vooruit.
  • Twee; Zet pion 2 stappen vooruit.

Puntentelling

  • U heeft gewonnen als u team, alle 16 pionnen, in het honk heeft staan.
  • U krijgt per pion die in uw honk staat 2 punten.
  • Als winnend team krijgt u 10 punten extra.
  • Als verliezend team krijgt u geen extra punten.
  • De stand wordt als volgt bepaald: Het team met de meeste winstpartijen is de winnaar. Bij het gelijk aantal gewonnen wedstrijden bepaalt het aantal behaalde punten de volgorde, bij gelijk aantal behaalde punten telt het aantal tegen punten. Bij een gelijke stand bepaalt de tijd wanneer de score formulier zijn ingeleverd.